Se spune că rostogolirile si căderile sunt o parte inseparabilă a competențelor de luptă și autoapărare din Krav-Maga. Când începem să ne antrenăm în Krav-Maga întâlnim caderile de bază și rostogolirile la nivelele P, însă fără a le studia în profunzime și fără a înțelege de ce trebuie să facem acest lucru. Atunci când discutăm de lupte de stradă în diferite medii, ne educăm pe noi înșine și pe studenții noștri să rămână în picioare, din motive tactice. Deci, pe scurt, nu vrem sa ajungem pe jos! Cu toate acestea, e posibil să cădem la pământ împotriva voinței noastre. Putem cădea din mai multe motive și în diferite moduri, dar indiferent cum am ajuns acolo, important este să știm să cădem în siguranță și să ne ridicăm rapid.

Exista 2 motive principale pentru care antrenam căderile:

1. autoapărare – să ne protejăm de noi înșine, pentru că de multe ori suntem cei mai răi proprii dușmani; leziuni provocate de căderea în sine – din alegare ne rupem glezna, sau coccisul când cădem pe spate, contuzii și traume la cap, nasul sau dinți sparți, încheieturile mâinilor sau luxații de umăr

2. Un potențial agresor (sau mai mulți), care ar să cauzeze căderea cu o împingere puternică, un atac sau o tehnică de ducere la sol (când atacatorul este un grappler).

Mai mult, atunci când încercăm să ridicăm o armă de pe sol din fața unui atacator, când piciorul cu care am lovit a fost prins în timpul unei lupte, dacă trebuie să sari prin geam dintr-o cameră atunci când există o explozie iminentă sunt bune exemple de ce avem nevoie de rostogoliri și căderi pe suprafețe variate și din diverse poziții în Krav-Maga.

Se consideră că cel mai bun moment de a instrui pe cineva în acest subiect este la o vârstă fragedă (în jur de 5 ani), atunci când scheletul, mușchii, tendoanele și ligamentele nu sunt maturizate, iar organismul poate absorbi impactul căderii destul de ușor, fără ca ceva să se rupă sau să se dizloce.

Nu spunem că acțiunile vor fi fără vreo accidentare, dar elevul antrenat, în caz de nevoie, trebuie să aibă ca parte a instrumentelor sale de supraviețuire pe stradă căderi și rostogoliri.

Am detectat 2 probleme majore atunci când vine vorba de antrenarea acestor tehnici:

1. O sală care nu are saltele adecvate pentru acest gen de antrenament și, prin urmare, nu se investește timp în această direcție și/sau se amâna pentru etape ulterioare.

2. Un instructor a cărui proprie performanță este insuficientă, și are tendința de a evita predarea subiectului.

Când antrenamentele de Krav Maga sunt începute la o vârstă mai târzie (după 18 ani), antrenarea căderilor și a rostogolirilor este mult mai dificilă pentru elevi neantrenați. Din punctul meu de vedere, și ca urmare a drumurilor prin întraga lume, problemele principale sunt:

1. relaxarea mușchilor tensionați (mai ales mușchii spatelui), în scopul de a reuși rularea efectivă, indiferent de stăpânirea tehnicii în sine.

2. suportarea impactului în sine, mai ales cand este vorba de proiectările de la nivelele G4-G5.

Atunci când e vorba de căderile din săritură înaltă, un alt aspect care trebuie să fie îndeplinit la antrenamente este factorul curaj. Pentru a putea executa această tehnică, similar cu alte tehnici dificile, este imporatant sa existe exerciții pregătitoare iar nivelul să fie crescut treptat. Acesta este singurul mod de a preda elevilor tehnica în mod corespunzător.

Când vine vorba de căderi, mușchi puternici – mai ales ai centurii abdominale, tehnica executată corect și o flexibilitate rezonabilă a mușchilor și a ligamentelor sunt cheia pentru a rezista în viața reală la o cădere pe o suprafață dură, fără a sujferi răni grave și a pierde capacitatea de a continua lupta.

Din punct de vedere al programei, subiectul căderilor se întinde de la amortizarea căderii pe perete din P1 până la tehnica militară de cădere dură cu armă în E5. Este esențial ca aceste tehnci să fie antrenate relativ la nivelul practicantului, pe diferite suprafețe, contexte și poziții. Subiectul are mai multe implicații decât pare la prima vedere …

În concluzie, atunci când spunem “Krav Maga este un mod de viață”, ne referim la faptul că un practicant antrenat, care știe cum să cadă în mod corespunzător, ar trebui să nu îșî rupă oasele de la șold când va aluneca în duș la o vârstă mai înaintată, sau o femeie nu își va dizloca/fractura umărul dacă poartă tocuri înalte și își pierde echilibrul.

Deci, antrenați-vă pentru viață și toate cele bune!

Israel Tamir – GIT

Toate drepturile rezervate. Articol original aici. Conținut preluat de pe site-ul International Krav Maga Federation cu acordul autorului, Israel Tamir – GIT Expert 4 IKMF.

Seminar takedown & control cu Israel Tamir

Seminar takedown & control cu Israel Tamir